Kurs info

Kurs info

Studiesirkel "På vei mot språklig, performativ
kommunikasjon".

Dette kurset henvender seg til dere som nylig er blitt foreldre, besteforeldre eller nære voksne/fagpersoner til et barn som kan ha en risiko for vanskeligheter i sin språkutvikling. Studiesirkelen "På vei mot språklig kommunikasjon" har fokus på den tidligste kommunikasjonen mellom barn og voksne. Studiesirkelen inneholder diskusjoner utifra korte forelesninger, presentasjoner av hvordan stimulering og øvelser skulle kunne legges opp for et barn mellom 0-12 måneder, samt diskusjoner rundt hvordan individualisering skulle kunne gjennomføres rundt det enkelte barn ved hjelp av viktige og nærstående voksne i nettverket rundt barnet. Tegn som støtte i den tidlige kommunikasjonen er en selvsagt del av studiesirkelen. Studiesirkelens hensikt er å være ett forum for deling av erfaringer av tidlig innsatt kommunikasjonsstimulering og forberedende språktrening, men også å informere om viktige hendelser i den tidlige kommunikasjonen og inspirere og motivere til tidlig innsatt kommunikasjonsstimulering.
Studiesirkelen ledes av en utdannet studiesirkelleder innen området tidlig kommunikasjon og veileder i Karlstadmodellen.

Kurset går over 6 samlinger á 2 timer. 

Ta kontakt for mer info.

Med forbehold om nok påmeldte.
Arr: IAKM Norge og KVIST Kompetanse.

Babytegn

Babytegn viser vei til barnets første ord. Vi jobber med tegnsanger, regler og pekebøker, og vi lærer oss ord og uttrykk som passer til barnet som er på førspråklig nivå. Vi fokuserer på det lille barnet som person, følelser, behov, egenskaper, aktiviteter, oppmerksomhet og lek. Vi øver på å forsterke tegnene med overdrevne bevegelser og ekstra tydelig mimikk.

8 samlinger

Ta kontakt for mer info.

Med forbehold om nok påmeldte.

Innføringskurs i Systematisk begrepsundervisning

BU-KURS / INNFØRINGSKURS I SYSTEMATISK BEGREPSUNDERVISNING
Innføringskurset er et 10-timers kurs fordelt over to dager, og gir et godt grunnlag for å komme igang med praktisk undervisning. Kurset gir orientering om Nyborgs teorier rundt undervisning av grunnleggende begrepssystemer (GBS) og praktiske øvinger med BU-modellen etter Nyborg. Du presenteres også for Nyborgs modell for ferdighetslæring og hvordan du kan begynne å lære elevene analytisk tenkning.

Mange av våre kursdeltakere på innføringskurs/modul 1 har erfart det nyttig å ta dette kurset på nytt etter 1/2-1 år, etter å ha fått mer praktisk erfaring. Det er mye “input” på kort tid på disse kursene, og ved å ta kurset om igjen, vil en oppleve at en legger merke til nye ting som en nå, ut fra egen praktisk erfaring, har forutsetninger for å se betydningen av. Mange har også spørsmål som de får anledning til å diskutere både med kurslærer og medstudenter på kurset. Vi har et stående tilbud at de som har tatt dette kurset hos oss tidligere, kan få delta på nytt til 50% rabatt, forutsatt at det er ledige plasser etter påmeldingsfristene har utløpt.

Skoler/barnehager/kommuner som ønsker innføring i prinsippene for Systematisk begrepsundervisning for flere ansatte, kan bestille innføringskurset direkte. Ta kontakt for informasjon og pris på bestillingskurs.

Kurset går over to separate dager à 6 timer inkl pauser.

Ta kontakt for mer info.

Med forbehold om nok påmeldte.
Arr: Nyborg Pedagogikk og KVIST Kompetanse.

INNFØRINGSKURS I BEGREPSUNDERVISNING SOM WEBINAR


Hver webinargruppe vil være på 10 personer + kurslærer. Vi anbefaler å bestille kursboka sammen med kurset og få boka tilsendt i forkant. Ellers vil vi – som på våre fysiske kurs – ha presentasjoner av ulike tema, demonstrasjon av undervisning, filmeksempler, individuelle refleksjonsoppgaver og gruppediskusjoner underveis i kurset. 
For at elever skal kunne få effektiv og tilrettelagt undervisning, er de avhengig av å få systematisk hjelp på de områdene de ikke forstår og hjelp til å tenke mer analytisk overfor oppgaver og utfordringer. Kurset gir et godt grunnlag for å komme igang med praktisk undervisning ved å gi orientering om Nyborgs teorier rundt undervisning av grunnleggende begrepssystemer (GBS) og praktiske øvinger med den såkalte BU-modellen. Det gir et nødvendig grunnlag for bl.a. å lære om Nyborgs modell for ferdighetsopplæring og hvordan du kan lære elevene analytisk tenkning (påbyggingsmoduler). Teoriene er forskningsbasert og solid dokumentert gjennom forsøk og erfaring i skolen.
 
Innføringskurset er på 1+1 dag
Innføringskurset er et frittstående 10-timers kurs fordelt over to dager med en mellomliggende praksisoppgave. Kurset tilsvarer modul 1 av vårt mer omfattende modulkurs, bestående av seks moduler.
Mange av våre kursdeltakere på innføringskurs/modul 1 har erfart det nyttig å ta dette kurset på nytt etter 1/2-1 år, etter å ha fått mer praktisk erfaring. Det er mye “input” på kort tid på disse kursene, og ved å ta kurset om igjen, vil en oppleve at en legger merke til nye ting som en nå, ut fra egen praktisk erfaring, har forutsetninger for å se betydningen av. Mange har også spørsmål som de nå får anledning til å diskutere både med kurslærer og medstudenter på kurset. 
 
Hvem er kurset for?
Kurset er rettet mot lærere i grunnskolen, barnehagelærere, spesialpedagoger og logopeder, men vil være et nødvendig grunnlag også for å lære om metalæring, ferdighetsundervisning, analytisk tenkning, studieteknikk osv (påbyggingsmoduler). Du behøver ikke å ha pedagogiske forkunnskaper for å få fullt utbytte av kurset, så kurset vil være interessant også for foreldre og for assistenter i skolen.
 
Deltaker skal etter endt kurs ha lært følgende
Hva begreper og forestillinger er
Om Magne Nyborgs BU-modell/ begrepsundervisningsmodell – et praktisk redskap som gjør at du kan undervise alle typer begreper på en god måte
Om å ordne begreper i system, og hva du vinner på det
Hva GBS/ grunnleggende begrepssystemer er, og hvordan de brukes som redskap i all videre læring
Litt om analytisk koding – bruk av GBS for å styre oppmerksomheten mot, og oppdage og kunne sammenligne egenskaper
Hvordan du kan sikre at alle har “læringsredskapene” GBS
Kursene inneholder også flere praktiske økter, der kursdeltakerne underveis får ta i bruk det de lærer. Ved kurs der dagene kommer spredd, vil det bli gitt oppgaver mellom kursdagene, for å gjøre det lettere å ta i bruk i egen undervisningspraksis.
Tilbakemeldinger
“Jeg lærte mye om grunnleggende begreper og hvorfor det er viktig i denne “læringsstrategien”. Kurset svarte absolutt til forventningene, fikk mye ut av kurset, som var godt lagt opp. Likte godt at det var rett på sak og at jeg hadde fått noen linker før kurset startet. Likte også at vi fikk mulighet til å prøve selv og fikk veiledning.”
“Jeg opplevde kurset som interessant og lærerikt. Det var en veldig god balanse mellom teori og praksis.”
“Kurset ga en god og lettfattelig fremstilling av Nyborgs modeller, – til å forstå også for meg uten høyere utdannelse. Og vi var en såpass liten gruppe at det var lett å spørre, få tilbakemelding og snakke med hverandre. Jeg er overveldet over hvor mye jeg synes jeg har lært .”
“Opplevde at det som ble sagt stemte veldig godt overens med virkeligheten.”
“Var fint å få teorien på en litt enklere måte, også supert å se begrepsundervisningen i praksis. Er inspirert til å prøve ut litt mer selv…”

Kurslitteratur: 
AHA! – Grunnleggende begreper – HVA – HVORFOR – HVORDAN – Solveig Nyborg og Herdis Øyehaug Karlstad. Rabattert pris for kursdeltakere: 650,- (veil. pris 735,-) + porto ved webinarer/ fritt om det er utlevert ved fysiske kurs.

Ta kontakt for info om kursdatoer.
Share by: